Mitä mä syön? välipalavinkki +äitienpäiväaamun treenivideo

Nyt on taas viikonloppu ja äitienpäivä vietetty. Toivottavasti saitte viettää äitienpäivän oman äidin kanssa. Mun äitienpäivä meni mukavasti treenin, perheen, sukulaisten ja hyvän ruuan parissa. On hienoa, että mä saan viettää äitienpäivää vielä mun parin isomumminkin kanssa.
 Seurailin teeveestä ja snäpistä voimistelun SM-kisojakin. Tuli taas vähän ikävä sinne voimistelunkin pariin.

Sain myös viikonlopun aikana muutamaankin otteeseen tuolta snäpin puolelta kysymyksiä ja postausehdotusta siitä miten mä syön. Kiitos kaikille, jotka kysyi. Mä en kuitenkaan koe olevani mikään pro-ruokavalioneuvoja, joten en koe tarpeelliseksi tänne listata mitään päivittäistä ruokapäiväkirjaa. Kaikkien kroppa on erilainen ja toiselle sopii toinen ja toiselle taas toisenlainen. On mulla kuitenkin muutama hyvä muistisääntö.

1. Hiilarit on bensaa ja proteiinit rakennusainetta. Ja ilman bensaa mikään ei lähde liikelle, saatika toimi. Itse olen tämän joutunut kantapäänkautta opettelemaan. Nykyään mun mielestä korostetaan turhankin paljon sitä proteiinin määrää. Ihmiset uskovat sokeina kaiken, mitä jossain sanotaan ja ostavat kaupasta kilotolkulla kaikkea PRO-alkuista. Joo tottakai proteiinia tarvitsee, sehän on se lihasten rakennusaine, mutta täytyy myös antaa sille hiilihydratille kunniaa. Sitä se keho polttaa kun liikut. Kehoon ei myöskään määräänsä enempää proteiinia imeydy niin sitä on aivan turha mielettömiä määriä umpata.

2. Kyllä normiruualla ja satunnaisilla herkutteluilla pärjää. Tämä on mielestäni myös tärkeä juttu. Musta tuntuu, että monet ajattelee, että ei voi päästä hyvään kuntoon tai  pärjätä ilman superfoodeja tai ihmeellisiä ruokavalioita. Yleensä niiden superfoodien hintakin on aika super. Mä pärjään ainakin ihan normiruualla. Tottakai erilaisista ravintolisistä tai superfoodeista saa lisää puhtia päivään, mutta mä uskon siihen, että kun ruoka, liikunta ja lepo ovat tasapainossa siitä saa parasta puhtia ja jaksaa painaa.

3. Älä ota turhaa stressiä syömisistä. Mä, jos kuka tiedän, että näiden turha ja liika miettiminen ei paranna elämänlaatua yhtään tai saa sua jotenkin maagisesti yhtäkkiä voimaan paremmin. Kaikilla ei voi olla kaikki aina tasapainossa, eikä siihen täydelliseen tasapainoon edes kannata pyrkiä. Silloin saattaa taas kärsiä se psyykkisen ja sosiaalisen terveyden puoli. Sopiva miettiminen ja keskittyminen ruokavalioon on hyvä. Tässäkin on taas se vanha kunnon kohtuus kaikessa periaate.

Tähän mä voisin laittaa vielä hyvän välipala vinkin. Smoothieihin voi laittaa melkeimpä, mitä vaan mistä nyt sattuu tykkäämään. Mä oon ainakin laittanut raakakaakaojauheesta ja pähkinöistä, marjoihin ja pinaatin lehtiin. Mun lemppareita on kuitenkin itetehdyistä smoothieista ne marjaisat. Tässä ehkä maailman helpoin ohje. Ja näitähän siis pystyy tehdä ilman blenderiä, koska mä en sellaista omista, vaikka kovasti haluaisin. Teen mun smoothiet aina sauvasekottimella, se vie enemmän aikaa ja on vähän haastavampi, mutta onnistuu. Pitää vaan nakata ainekset kulhoon ja sauvasekoittimella kaikki sekaisin.


Marjaisa smoothie

  • kohmeisia marjoja (mulla oli vadelmaa, mustikkaa ja mansikkaa)  
  • banaania
  • rasvatonta maitorahkaa
  • rasvatonta maitoa
  • vettä
Määriä en smoothiehin ikinä jaksa oikein mittailla vaan vapaasti heittelen, mitä tykkään ja se vapaus onkin ehkä se paras puoli niissä. Määrät riippuu vähän siitä, paljonko smoothieta haluat. Tästä saa myös mukavasti smoothiebowlin, kun laittaa vettä ja maitoa vähän vähemmän. 




Palataan sit vielä äitienpäivään.
Sunnuntaina aamulla sai lähteä aikaisin treenaamaan, että ehti laittamaan äitienpäivän aamupalaa ennenkö äiti ja muut herää. Kävin siinä heittämässä mukavan pyörälenkin ja käytin jälleen vähän mielikuvitusta meiän "pihagymillä". Tein vähän saman tyyppisen treenin, mitä viimmeksikin täällä bloginpuolella näitte, mutta tälläkertaa vähän erilaisia liikkeitä ja mukaan eksy autonkin renkaat. Tässä taas pieniä pätkiä sarjoista.


Toivottavasti jokasen viikko on startannut hyvin käytiin ja ootte energisiä. Ei oo enää pitkä kesäänkään, vaikka se näyttääkin olevan säänpuolesta tänä(kin) vuonna peruttu.

Ja semmonen vinkki tähän vielä, että mun blogia pystyy nyt seurata bloglovinissa. Tuolta sivun vasemmasta yläkulmasta aukeaa sivupalkki, josta pääset klikkamaan.

💗Saga



Kommentit

  1. My day postaus vois olla kiva :) Ps. hyvä treeni video!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit