Mökkeilyä ja huippu porrastreeni


Nyt on hyvä hetki pysähtyä kirjoittamaan. Mökkisaunan ja uinnin raikkaana. Vitsi mä rakastankin olla mökillä.

 Oon nyt siis isovanhempieni kanssa heidän mökillään. Täällä saa olla rauhassa ja tehä sitä, mistä tykkään, treenailla sekä yksin, että paapan kanssa vähän erilaisissa maisemissa, syödä hyvin ja rentoutua. Mieli saa levätä ja rakastan vaan liikkua luonnossa. Ja onhan se paappa hyvä treenauttamaankin, vaikka mökillä ollaankin (sillä kun sitä kokemusta siitä hommasta löytyy). Johan sitä tylsää tulis, jos ei mitään tekemistä keksisi ja sen sanoin "Pieni hiki ei oo koskaan pahitteksi". Oon tällä reisulla nyt tutustunut vähän sauvakävelyyn ja  niiden kanssa ihan vähän juoksuunkin, niin ylämäkeen kuin ihan peruslenkkiäkin (toimii, kannattaa kokeilla, jos et vielä oo koittanut), ollaan pyöräilty kaatosateessa pitkä lenkki ja tietysti oon saunonut ja uinut.


Mikään ei voita mökkisaunaa


Harmi, että ei otettu kuvaa musta ja paapasta sen sateisen pyörälenkin jälkeen, näky oli varmaan aika huvittava kun sen 30 kilometrin jälkeen päästiin perille litimärkinä.


 Tänään kävin kokeilemassa mun uusia omia sauvakävelysauvoja ja heitin niillä pienen lenkin. Illemmalla sitten pyöräilin ja vedin porrastreenin. Aattelin sen porrastreenin tänne jakaa, jos joku innokas tahtoo kokeilla. Tällä saa ainakin jalat hapoille ja hien pintaan. Mulla oli plussaa vielä se, että oli aika mageet treenimaisemat.



Eli treenin vedin siis noissa ylemmässä kuvassa näkyvissä kaksissa rappusissa kun yhet rappuset tuntu niin lyhyelle. Kaikki liikkeet tein aina tonne ylimpien rappusten ylös asti. Porrastreenissä, matkan pituus ja palautustauot kannattaa ottaa ihan oman kunnon mukaan ja toki portaiden jyrkkyyskin vaikuttaa treeniin taas ihan eritavalla. 
Mulla ei valitettavasti hirveesti tästä treenistä kuvia ole, koska paapan kamerankäytön taidot oli vähän rajoittuneet, niin ajattelin, että tälläkertaa pärjätään sit ilman kuvia. 

Tätä treeniä en kovin pitkillä tauoilla siunannut. Eikä se kestäkkään kuin vähän päälle puolituntia + tietysti omavalintaiset lämmittelyt ja loppuverkat. Itse lämmittelyksi ja loppuverkaksi pyöräilin kiitettävästi. Treenin jälkeen on hyvä sen vuoksi tehdä jotain, että saa jalat kunnolla taas liikkeelle, eikä ne sitten seuraavana päivänä ole niin tukossa. 
Nuo kerrat tuossa edessä tärkoittaa montako kertaa käydään ylhäällä ja itse siis aina kävelin rappuset alas, koska ne olivat niin jyrkät, että jos hölkäten olisin yrittänyt niin väsyneillä jaloilla olisin todennäköisesti pyörinyt ne portaat alas. 
  • 3x spurtit ylös astuen jokaiselle rappuselle ja ikään kuin tikuttaisi supernopeaa polvennostojuoksua eteenpäin 
Spurtit vedin putkeen eli välissä en pitänyt taukoja muuta kuin sen verran, että kävelin rappuset aina takaisin alas. Kuten jo aiemmin sanoin tauot kannattaa määrätä oman kunnon mukaan, sillä tarkoitus on jaksaa vetää aina jokainen veto ja liike täysillä ja räjähtävästi ylösasti. Mielummin pidempi tauko, ja räjähtävämpi veto.
Spurttien jälkeen pidin noin 1-2 minuutin tauon.
  • 2x kyykkyhypyt ylös asti ja jokaisella portaalla hyppy kyykystä ylös. 
Kierrokset vedin putkeen ja niiden jälkeen noin 1-2 minuutin tauko

  • 3x spurtit samalla tavalla kuin edellisetkin ja niiden jälkeen tauko 1-2 min

  • 2x jalat auki jalat kiinni kyykkyhypyt jokatoisella rappusella hyppäät leveeään kyykkyyn ja siitä hyppäät seuraavalle rappuselle jalat yhteen seisomaan, siitä taas suraavaan kyykkyyn... 
Kierrokset putkeen ja taas 1-2min tauko

  • 3x spurtit niiden jälkeen taas 1-2min tauko

  • 2x luistelijahypyt hyppäät aina viistoon ylemmälle rappuselle toiselle jalalle ja viet toisen jalan töitä tekevän jalan taakse ristiin, seuraavalle rappuselle taas toiselle jalalle ja niin jatkat ylös asti
Kierrokset putkeen ja 1-2min tauko

  • 3x spurtit

  • Viimeisten spurttien jälkeen jäädään alas. Nostin jalat muutamaa rappusta ylemmäs ja tein 10 punnerrusta, menin maahan ja tein 10 vatsarutistusta. Pieni tauko (alle minuutin) ja uudestaan samat. Näitä tein 5-10 kierrosta
Toivottavasti tästä oli jollekkin jotain hyötyä ja joku koittaakin. Ja kuten jo aiemminkin sanoin tehkää oman kuntotason mukaan, mutta muistakaa aina vähän haastaa itseänne. 





 Mun on pakko tähän loppuun vielä kertoa tästä. Tää huppari on ollut täällä mökillä jo monet vuodet paapan mökkitakkina. Oon niin onnellinen kun nyt se lupas tän mulle omaksi. Huppari on siis varmaan vuodelta -97 (silloin kun musta ei ollut vielä tietoakaan) Iskän vanha. Mutta nyt sillä on onnelinen uusi omistaja.


Mä jään tänne vielä muutamaksi päiväksi näihin maisemiin, pitäkää kaikki hauska loppukesä. Liikkukaa, rentoutukaa ja nauttikaa siitä, mitä ikinä teettekään.


-Saga

Kommentit

Suositut tekstit